Subh Holy! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu Subh Holy! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu

Subh Holy!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sunna en Mirthe

16 Maart 2007 | Suriname, Paramaribo

Sorry, het is alweer veel te lang geleden sinds het laatste verhaal. We hebben in de tussentijd weer heel wat beleefd. Twee week geleden, op vrijdag 2 maart, hebben we op school het Phagwa feest gevierd. Dit is het nieuwjaar van de Hindoestanen. Bij dit feest is het de bedoeling dat je elkaar besmeurd met gekleurde poeder en verf. Je wenst elkaar dan ‘Subh Holy’ en vergeeft elkaar alle ruzies en begint weer met een schone lei. Op school werd dit feest groots gevierd, dus dat konden wij niet missen! Er werd een soort ‘bonte ochtend’ georganiseerd waarbij veel kinderen een stukje deden. Ze gingen zingen, dansen, toneelstukjes opvoeren, modeshows lopen in traditionele klederdracht van alle verschillende culturen: Indisch (de Javaanse kids), Indiaas (de Hindoestaanse kids) en Creools (de Afro-Surinaamse kids, oftewel de negers) en muziek maken. En wij moesten dit hele gebeuren presenteren in traditionele feestkleding van de Hindoestanen, in een sari, die we hadden geleend van de gymleerkracht. De leerkrachten willen zo weinig mogelijk zelf doen, vandaar dat wij deze taak hadden gekregen. Maar uiteindelijk vonden we het heel leuk om te doen. Na deze bonte ochtend werd er gegeten in de klas. Veel ouders hadden wat lekkers gemaakt. Er waren bergen eten! Heerlijk! Alleen om 10 uur ’s ochtends roti en bami en nasi is wel heftig voor je maag. Daarna begon het echte feest. De DJ speelde keihard Hindoestaanse muziek uit gigantische boxen (zoals bij elk feest hier) en alle kinderen renden naar buiten met hun poederflessen om elkaar te bekliederen. Wij hadden snel onze sari uitgetrokken en deze verwisseld met oude kleren, zodat wij ook mee konden doen. Binnen één minuut zaten we helemaal onder de gekleurde poeder, want het is natuurlijk het allerleukst om de juffen in te peperen. Wij vonden het vet tof! Je voelt je echt weer kind dan en je kan heerlijk rennen en vies worden. Alle andere leerkrachten waren minder enthousiast; zij zaten allemaal veilig aan de kant in hun nette kleren, heel saai!!! We hebben wel een uur lang gespeeld met de gekleurde poeder en tussendoor gedanst met de kinderen. Sunna begon direct met de polonaise, wat de kids geweldig vonden. Helemaal uitgeteld, uitgefeest en hartstikke vies naar huis gegaan. We hebben allemaal wel een half uur onder de douche gestaan om helemaal schoon te worden. Alleen Sunna loopt nog steeds met roze plukken haar, waar de poeder niet uit wil.
De volgende dag zijn we naar Nickerie geweest om het Phagwa feest verder te vieren. Want het werd zondag pas officieel gevierd. We sliepen in een appartement (bovenverdieping van een huis bij een familie) met de 9 meiden van de Pabo. De rest van de groep sliep in andere appartementen. Zaterdagavond was er in het dorp een feest georganiseerd met een groot vuur (een soort Paasvuur) en veel muziek en eten. Daar zijn we heen geweest. Daarna had Prem een barbecue georganiseerd op de dijk, want Nickerie ligt aan de zee!! We hebben daar heerlijk de hele avond gezeten, gegeten, gelachen en uitgevonden hoe lekker de Borgoe is. (Borgoe is Surinaamse rum, iets zoeter dan gewone rum). Daarna lekker geslapen naast de kakkerlakken en de volgende dag vroeg opgestaan om de dag te beginnen met een heerlijke vegetarische Roti! Dat is het typische Nickeriaanse ontbijt, dus we mochten het niet missen van Prem. Bij de meeste viel dit erg zwaar op de nuchtere en brakke maag. Nadat we allemaal naar de wc waren gegaan, konden we vertrekken om iedereen in het dorp ‘Subh Holy’ te wensen. Het viel een beetje tegen, want het heeft die hele dag vet hard geregend, dus het dorp was aardig uitgestorven. Maar we hebben wat mensen gevonden om te bekleuren met de poeder. Ook de honden moesten eraan geloven! (dat waren de acties van Mirthe hahaha).We gingen langs wat familie van Prem, waar we steeds weer eten en drankjes aangeboden kregen. Aan het eind van de ochtend waren we allemaal zo vies, nat en geverfd, dat we het wel hadden gezien. We mochten ons even opfrissen en kregen nog een maaltijd (je wordt echt volgepropt tijdens die tripjes, wat ik helemaal niet erg vind!!). Daarna allemaal gekleurd in de bus terug naar Paramaribo.
Gelukkig waren we maandag vrij van stage, omdat we er die vrijdag al waren geweest. We konden dus lekker uitslapen en bijkomen van het weekend. Heerlijk de hele dag bij Vos (het zwembad) gelegen in plaats van thuis werken aan school (wat ze op stage denken).
Afgelopen weekend zijn we naar Galibi geweest. Een Indianen dorp aan de Atlantische Oceaan. Hier is wel een natuurlijk wit!!! strand, maar helaas geen blauwe zee. Je kan daar reuze zeeschildpadden bekijken. Eerst met de bus naar Albina en vanuit daar ongeveer twee uur varen met een boot naar Galibi. Helemaal nat geworden door het spatwater kwamen we aan op het prachtige strand van Galibi. We konden de hele middag lekker op het strand chillen en kregen aan het eind van de dag een rondleiding door het dorp. We zijn ook langs de school gegaan en hebben daar het schoolhoofd ontmoet, juffrouw Sandra. Wij gaan twee weken stage lopen op deze school van Galibi. Dit kan via onze eigen stageschool in Paramaribo. Het schoolhoofd heeft contact met die school en kon dit voor ons regelen. De school op Galibi ziet er prachtig uit en is best ver ontwikkeld. Dit is mogelijk doordat het hele dorp meehelpt met het onderhoud van de school en door de verkoop van zelfgemaakte kaarten aan de toeristen die Galibi bezoeken. Juffrouw Sandra is echt een geweldige vrouw, die keihard werkt en echt heel veel doet voor de kinderen daar. Echt heel anders dan onze directeur! Ze lachte de hele tijd en heette ons van harte welkom. We hebben er nu al zin in, maar moeten nog even wachten want we gaan pas in mei ernaar toe, als we onze stage in Paramaribo hebben afgerond. ’s Avonds zijn we met een boot naar het natuurreservaat van Galibi gevaren. Dit was een spannende tocht in het donker. We zaten in de boot onder een groot zeil tegen het spatwater en voelden ons net gesmokkelde mensen. We werden geleid door een gids met een speciale zaklamp, een rode, om de schilpadden niet te laten schrikken en te verjagen. Andere zaklampen waren ten strengste verboden en camera met flits mocht ook per se niet. Ik heb toch per ongeluk twee foto’s met flits genomen zoals je kan zien. Dit was echt niet de bedoeling, maar ik had hem veranderd op nachtstand en dan gaat automatisch weer de flits aan, wat ik niet wist. De tweede keer had ik ervoor een filmpje gemaakt en was de flits weer automatisch aangegaan. Heel zielig voor de schilpad, ik vond het echt erg! Na afloop was de rest stiekem toch wel blij, omdat we dan wel een mooie foto hadden.
We hebben wel 5 schilpadden gezien. Echt prachtig, wat een grote beesten. Het zijn de oudste reptielen op aarde, ze leefden al toen de dinosaurussen leefden! Ze komen op het strand aan, dan lopen ze heel langzaam naar de rand van het strand, zoeken een mooi plekje en beginnen te graven. Als ze een diepe kuil hebben, leggen ze ongeveer 150 eieren. Daarna graven ze het gat weer dicht en camoufleren het goed met nog bergen zand. Uiteindelijk lopen ze terug naar de zee. Dit hele proces duurt ongeveer drie uur! We hebben een schildpad gezien die terugliep naar de zee en een paar anderen die aan het graven of camoufleren waren. We hebben ze ook aangeraakt! Het was echt heel mooi om te zien. Welmoet, we vragen ons nog steeds af hoe jij zo’n mooie foto van jullie met die schildpad kon krijgen??!! Of had je een makkelijke gids die het niet erg vond als je flitste?
We sliepen in een grote hut waar we allemaal onze hangmat in hadden opgehangen. Best leuk, alleen kan je op de helft van de nacht je draai niet meer vinden. ’s Ochtends wakker worden met een strand en bootjes in de zee als uitzicht is echt geweldig. Je komt daar helemaal tot rust. Het was alleen jammer dat het die zondag weer de hele dag regende. De seizoenen hier zijn een beetje in de war. In de regentijd (die net voorbij hoort te zijn) heeft het haast niet geregend en nu (in de droge tijd) regent het best vaak. Beetje jammer. We zijn die middag dus ook in de stromende regen teruggevaren naar Albina. Allemaal in poncho en toch kletsnat.
Dit waren de belevenissen van de eerste tripjes.
We zitten nu alweer bijna zes weken hier, de tijd vliegt echt voorbij! Mijn (Mirthe’s) ouders komen al deze zaterdag! Echt heerlijk om ze (jullie) weer te zien! Volgende week gaan we samen een mooie trip doen naar de Blanche Marievallen (watervallen).
Deze zaterdag gaan we naar een concert van Lucky Dube. En vrijdag willen we even weer op stap, omdat dat alweer drie weken geleden is.
Stage gaat nog steeds goed, het is wel zwaar, maar wel leuk! Alleen is elke dag zo’n drukke dag, ze moeten zo veel doen elke dag, echt niet normaal!
We zijn ook eindelijk begonnen met salsa lessen. Sunna en Marieke vinden het echt geweldig. Ze oefenen ook thuis met z’n tweeën! Ik zit in een andere groep op een andere dag, want heb in Nederland al lessen gevolgd. Wel jammer dat we niet samen kunnen.
Verder gaat hier elke dag gewoon zoals anders. School, zwemmen of luieren of stad in en dan ’s avonds eten en weer vroeg naar bed. En tussendoor heel veel kaarten en yatzeeën. (Maik bedankt nog voor de yatzee we hebben de beide blokjes al bijna op hahaha)
Heej ik neem het nog even over (Sunna) haha Mirthe heeft het hele verhaal alweer getypt maar doe toch nog even een mini stukje typen. Op onze stage gaat het verder heel goed, maar elke dag komen we weer thuis met verhalen van de gebeurtenissen hier op school. Het blijft bizar het onderwijs hier! Op de foto’s kan je de klassen van ons zien en ook nog mijn lievelings kleuter!!! Over 2,5 week hebben we alweer Paasvakantie, dan komt mijn papa langs en gaan we samen tripjes doen met Mirth en haar papa en mama. Dus dan komen er meer verhalen!
Bedankt voor alle leuke reacties weer! Echt leuk om te lezen. Ik zal nu even wat foto’s erbij zetten, want dat is toch het leukste he?

Hele dikke kussen en knuffels voor iedereen van Sunna en Mirthe uit Switi Sranan

• 16 Maart 2007 - 17:59

Gina:

poeh hee wat een verhaal!een heel leuke belevenis.wat zien jullie er mooi uit in de kleding.heel gekleurd door de poeder.kus van gina

• 16 Maart 2007 - 20:34

Henny & Arjan:

Wat een verhaal zeg. Erg leuk om te lezen. Inderdaad nog maar 1 nachtje en dan gaan we al. Heb al veel kriebels. Ik kan nu zeggen; tot morgen. Dikke kus.

• 16 Maart 2007 - 23:06

Woltoet:

iiiiiiiiiiiihihi...zo leuk om jullie verhalen te lezen. Nog steeds jaloers. Ja wij mochten stiekem wel met flits maar niet in de ogen en ook niet tijdens het proces van de eitjes leggen, dus toen ie de zee inging konden we fotos maken. Wat vet dat jullie daar stage mogen lopen...hoop dat jullie dan beter weer hebben..echt belangrijk daar idd.
    Blijf maar leuk schrijven van al jullie verhalen en enjoy..vergeet niet te feesten hihi...bigi bosie

• 17 Maart 2007 - 13:20

Suus:

hey ha leuk die verhalen!!!! sun ik moest ff aan je slippers denken....ben je er al een paar kwijt?? haha
    spreek je...laterzzz ciao

• 18 Maart 2007 - 09:24

F, G, A En W:

Hey hey,

vanuit Ayuthaya, iets boven Bangkok, hebben we genoten van jullie verhalen en foto's... Leuke kinderen en ook schildpadden!! Cool. Mirthe; Gefeliciteerd met je vader en doe ze de groeten...

Femmy, Grietzen, Agnes en Wouter.

Wij zijn nog niet in Groningen...

• 18 Maart 2007 - 09:48

Niels R.:

Subh Holy to you too!
    Hahaha...Wat grappig hé, dat verhaal van dat poeder! En vooral die foto's van die ondergesmeerde lieve smoeltjes en die geleende jurken zijn super! Heel veel plezier nog en een brassa!

• 18 Maart 2007 - 10:09

Herma + Hans:

Hoi Mirthe, Arjan en Henny,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag Arjan! Zo te lezen kun je in Suriname heel goed feest vieren en erg lekker eten, dat komt dus goed.
    Prachtige foto's, Mirthe, vooral van de schildpadden.
    Fijne tijd met z'n allen.
    Groeten.

• 18 Maart 2007 - 14:45

Maike:

Hele leuke foto's!!! Ik ben blij dat de yatzee gebuikt wordt haha!! Mis jullie, dikke kus!

• 19 Maart 2007 - 21:18

Ingeborg:

Bedankt voor het enorm lange verhaal, heel leuk!
    Heb met je verjaardag een sms gestuurd, Arjan, maar die is niet overgekomen. Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Heel veel plezier met z`n allen, daar!!!
    Groeten vanuit Noorwegen

• 20 Maart 2007 - 09:43

Sis:

Heerlijk om zo door je verhaal even bijna bij jullie te zijn... Het lukte echt niet om ook te komen. Flo en ik vermaken ons samen wel maar voelen ons niet helemaal compleet!!!!
    Maar wij houden hier gewoon ons eigen Subh Holy feest..
    Geniet van elkaar!
    Dikke kus

• 20 Maart 2007 - 12:05

Sharla :

Hey meisies!
    Leuk om even weer wat van jullie avondturen te lezen en te zien! Wat een lieve kindertjes allemaal... Geniet er maar lekker van!!
    Heel veel kusjes...

• 20 Maart 2007 - 22:03

Hannah:

Meisje, wat een leuk verhaal & leuke foto's.. lieve kindjes hahaha!
    Mirtoes, wat fijn dat je ouders de zijn.. geniet ervan! Heeeeeel veel plezier.. en tot het volgende verhaal ;)

Kusje voor beide

• 20 Maart 2007 - 22:04

Hannah:

Meisjes uiteraard (i.p.v meisje) ;)

Daaaaaaaaaag

• 21 Maart 2007 - 18:21

Piet, Janny, T En C :

Hallo Mirthe, Arjan en Henny.

Arjan nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en waarschijnlijk heb je daar wel een bijzondere verjaardag gehad. Mirthe erg leuk om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Geniet van de tijd die je daar hebt en veel plezier met z'n allen!
    Dikke kus!

• 24 Maart 2007 - 07:34

Eva:

Wat een verhalen weer zeg, het klinkt allemaal erg leuk met al dat feesten en eten. Heel veel plezier de komende tijd met Arjan en Henny en de leuke tripjes die jullie voor de boeg hebben!
    Veel liefs Ewa Ewa

• 25 Maart 2007 - 21:52

Irma:

hey schatjes!
    wat een leuke fotos allemaal! jullie zijn zo blij! En mooie verhalen natuurlijk! Veel plezier met de familie daar!
    dikke kussies!

• 27 Maart 2007 - 18:01

Karina:

Hallo Mirthe, Arjan en Henny,

Heel leuk om alle verhalen te lezen en foto's te kijken. Ook jullie mail Arjan en Henny. Ik heb ook geprobeerd te sms. Maar helaas.
    Geniet van dit bijzondere land en tot horens.

• 03 April 2007 - 18:50

Ria:

Leuk jullie verhaal te lezen . Voor mij de eerste keer!! Geniet ervan meiden!!!!
    groetjes,Ria
    ps. Sunna ik heb jou een mail gestuurd. Ik denk op je oude adres. Nooit ontvangen dus. Volgende keer doe ik het beter. Hier alles goed. veel plezier met Willem in de Paasvakantie.

• 04 April 2007 - 20:18

Maaike:

Hee hoi, geweldig om te kliederen met het poeder hahaha, echt grappig. Leuke foto's trouwens!
    Ik hoorde al van anita dat willem donderdag naar je toe gaat! Gezellig :-D
    Nog bedankt voor het kaartje Sun, echt lief van je!

Kus kus

• 04 April 2007 - 20:51

Selin:

Hey meissies....

Kan echt niet geloven hoe snel de tijd gaat!! echt leuk jullie verhalen te lezen, heb nu zelf ook zo'n zin om weg te gaan!! Helaas is de Pabo op dit moment te saai..... maar goed! doe mijn best de vakken te halen zodat ik in feb. ook weg kan.
    Mis jullie al wel een beetje :)
    dikke kus

• 05 April 2007 - 00:26

Marieke:

Heb mijn bericht bij jullie vorige bericht gezet, haah niet echt opgelet! Liefs Marieke

• 11 April 2007 - 18:55

Marianne Roossien:

Hoi Mirthe,
    Zoals we kunnen lezen hebben jullie het erg naar je zin!!Het ziet er allemaal perfect uit wat een mooie verhalen en foto's! Geniet er maar van, voor dat je het weet ben je weer in Groningen! Doe je paps en mams de groeten en wens je ze een fijne reis terug en bedank je ze even voor de kaart?

Dikke kus Fred en Marianne Roossien,

• 20 April 2007 - 14:38

Rene:

veel groetjes van je vroegere collega"s uit zuidhorn

• 05 Mei 2007 - 20:50

Wellie:

Haai laiverds..

Nog steeds aan het genieten? Doe maar weer ff een update hoor..haha nee ken het, zoveel dingen aan je hoofd daar...dagen vliegen.

Brengen jullie wel ff een heleboel goeie cds mee terug ned in, dan ben ik ook heeeeeeeeel gelukkig haha.

bigi bosie en heel veel plezier nog jullie laatste weekjes!!!!