Update - Reisverslag uit León, Nicaragua van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit León, Nicaragua van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu

Update

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg Sunna en Mirthe

22 April 2008 | Nicaragua, León

Hai lieve mensen,
sorry het is echt weer te lang geleden sinds het laatste bericht....we kunnen het toch niet zo goed bijhouden. Zoveel gereist en gedaan en niet echt vaak op internet gezeten.
Bedankt voor alle reacties weer, altijd leuk!
Ik weet echt niet waar ik moet beginnen...we zijn echt al weer in het vierde land.

Na twee weken Antigua hebben we onze spaans cursus afgerond en zijn we naar boven gegaan. Eerst naar Coban. Daar hebben we een vette tour gedaan naar Lanquin en Semuc Champee. In Semuc Champee zijn hele mooie watervallen, waar we vanaf gesprongen zijn, echt te eng. Het was 10 meter hoog, en sun ging eerst en die vond het al vet eng en daarna ben ik toch gegaan, maar vond het zo eng en eigenlijk echt niet leuk...nu durf ik nergens meer vanaf te springen haha. Om erheen te komen moesten we echt een half uur klauteren over watervalllen en rosten en met een touwladder naar beneden, was echt tof!
Daarna gingen we naar de grotten, met een kaarsje in de hand, zwemmend en klimmend door de grot. Net als jullie, flo en wol, maar wel met een goede gids haha..en we hadden natuurlijk onze hoofdlampen mee! In die grot moest je ook weer vet klimmen met ladders enzo en er waren allemaal vleermuizen. Wel beetje eng, maar heel gaaf!
Daarna in chill resort geslapen in een hut en volgende dag weer vroeg weg naar Flores. Daar hebben we de volgende nacht de ruines van Tikal bekeken. Zijn om 3 uur ´s nachts weggegaan om de zonsopgang te zien. Zo mooi!!! Heel veel mensen hebben geen zonsopgang gezien omdat het vaak mistig is, maar wij hadden geluk die dag...zo gaaf echt. Tikal ligt midden in de jungle en je hoort snachts alle brulapen en sochtends vroeg beginnen alle vogels te fluiten, zo mooi. Dit waren ook echt de mooiste ruines die we gezien hebben...en nu zijn we er zat van, geen ruines meer, die van Copan hebben we ook geskipt. Mam, jij moet daar ook echt heen, er zijn zo veel mooie vogels!! Toekans en papegaaien gezien, helaas geen apen, die gaan we in Costa Rica zoeken....

De volgende dag weer vroeg weggaan naar Belize, we moesten heel snel omdat we over vier dagen met maik hadden afgesproken in Honduras, Utila.
In Belize wilden we eerst naar Caye Caulker, het bekendste eiland, maar dat ligt heel noordelijk, dus hebben we een ander eiland uitgekozen, Tobacco Caye.
We vonden Belize echt zo tof! Het is echt als de caribean, een beetje als Suri. Allemaal chille rasta mensen en die vrouwen die weer keihard schreeuwen en lachen, zo anders dan in Guate. En ze praten zo tof, engels met vet accent, beetje als jamaicaans...
We moesten echt heel lang wachten op meer mensen voor de boot naar Tobacco Caye., anedrs was het vet duur. Maar het was al 4 uur smiddags en er kwamen geen mensen meer, dus hebben we het uiteindelijk maar gedaan, omdat we zo graag daarheen wilden. Met zn tweeen in een bootje met een jongen over de zee en vette golven....en we zagen maar steeds geen land...we hoopten maar dat het goed kwam. Gelukkig zagen we na iets van een uur land en mangrove... en ons eiland, zo mooil! Echt een onbewoond eiland uit een film. Met een paar huisjes en geen weg, alleen zand en 1 barretje en verder palmbomen en zee!
We hadden daar drie jamaicaanse jongens ontmoet die gingen spearvissen. Dus we konden met hun mee op de boot, dan gingen zij vissen en konden wij snorkelen. We vonden het al eng, omdat daar vet grote vissen zijn en nurseshark en roggen en baracudas....maar we gingen wel en hingen half aan de boot. De derde keer waren we net in het water en gilt sun ineens ´shark, shark´ en ze zwom keihard terug naar de boot en gillen. Ik zat 2 meter van haar af en durfde niet te kijken, ben gewoon op mn snelst naar de boor gezwommen...we konden echt niet in de boot klimmen, was zo hoog., maar hingen hald eraan. Toen ging die bootsman kijken en zei dat het een suc suc vis is (ik weet nog steeds de echte naam niet), die zuigt zich vast aan haaien en walvissen en zuigt dan bloed en dat wilde die dus ook bij sun doen...hij volgde haar gewoon en probeerde steeds te happen. Zij trapte hem steeds weg en ze keken elkaar de hele tijd aan! Echt zo eng!!! Zo in paniek....en we dachten echt dat het een haai was, want die vis lijkt op een mini nurseshark. Nou daarna durfden we dus echt niet meer in het water en ik was al zeeziek, dus alles over boort eruit gekotst.
Die gasten hadden heel veel vis gevange, dus savonds lekker verse vis gegeten.
De volgende dag door naar Honduras, we hebben een boot genomen van Dangriga naar Honduras, wel 50 dollar, maar dat was maar 3 uur en bussen was anders 18 uur.
De volgende dag aangekomen op Utila, maik kwam ons ophalen. Echt zo leuk! We gingen echt naar elkaar toe rennen en huilen natuurlijk....Maik was daar met Lotte en haar broertje Mark.
Eerst twee dagen gechilld en de derde dag zijn Mark en ik begonnen met onze Open Water (Padi) duikcursus. Sun mocht niet ivm haar astma, heel jammer. En Maik wou ook niet, vanwege oorpijn.
De eerste dag ging het echt niet goed, we moesten in ondiep water oefenen met ademen enzo en masker af en ik was helemaal overstuur, want dacht steeds dat ik niet kon ademen en ik wilde echt niet meer. Maar gelukkig heeft de leraar me omgepraat en heb ik het nog een keer geprobeerd en daarna ging het heel goed. Zo blij nu dat ik het gedaan heb, het is echt zo´n mooie wereld. De tweede dag ga je al naar 12 meter open water duiken. Zo mooi. Langs de kust van Belize en Honduras is het tweede grootste reef van de wereld, na Australie. Het is echt fel paars en geel en allemaal mooie vissen en zo helder water! En je voelt je echt ook een vis, alsof je in de tekenfilm van Nemo zit. Daarna 18 meter. Was ook vet, hebben zeepaardjes gezien, en een aal en een rog en vissen met alle kleuren....echt te mooi!

Na een week Utila zijn we zondag wegggaan richting Nicaragua. Copan hadden we geen zin in en verder is er in Honduras niet veel bijzonders. Vannacht Maike doei gezegd, zij zijn door naar Costa Rica, hebben Nica al gezien.

Wij zitten nu in Leon, gaan donderdag een vulkaan beklimmen, waar je naar beneden kan ´boarden´ met een slee, echt zo tof! Morgen misschien een dagje strand. Daarna richting Granada....blijven ongeveer twee weken hier en dan door naar Costa. We zijn zo snel gegaanm, dat we nu wat meer tijd hebben in Costa en Panama, kunnen we ook lekker lang surfen....

Nou dat was wel zon beetje alles....sorry het is een beetje lang om te lezen...maar nu is iedereen weer op de hoogte. Fotos gaan we er nu ook proberen bij te zetten...

Ciao lieve mensen dikke kussen en knuffels van ons

Doeggggggggggggggg

• 23 April 2008 - 05:35

Lise:

Hoi lievies,

Helemaal niet erg zo'n lang verhaal. Het lijkt inderdaad wel of jullie door midden amerika racen. Maar toch doen jullie ook nog heel veel. Geniet ervan!!
    Liefs

• 23 April 2008 - 07:14

Wendelien:

Wat een super stoere verhalen.
    lieve sun binnenkort ff skypen?
    xx

• 23 April 2008 - 07:54

Arjan:

Fantastisch, zo'n lang verhaal. Ben benieuwd naar de foto's.

• 23 April 2008 - 07:55

Hannie:

Hi schatjes! Ohhh i love jullie verhalen! Ik wil ook!! :-)
    Genietze nog!
    Dikke kus

• 23 April 2008 - 09:00

Roelientje:

Lieverds.. :) !!

Dikste kus

• 23 April 2008 - 11:49

Wellie:

OOow gaaaf weer. Nog steeds te jaloers. Heel veel plezier in costa en panama!!!

Mis jullie...kussies

• 23 April 2008 - 15:25

Nynke:

hallo!
    Wat een verhaal zeg, alleen maar leuek dingen bijna, super!
    erg leuk om weer wat te horen.
    jullie zijn vast super super bruin, wij doen ook ons best hier met toch al bijna tegen de 20 graden uit de wind. jaja het is nog maar april,maar we genieten volop want je weet niet wat er nog komt voor weer.
    liefs nynke

• 23 April 2008 - 18:20

Klazien:

Hoi meiden,

Wat doen jullie allemaal leuke en spannende dingen zeg. Jullie zien zo te lezen ook heel wat moois. Veel plezier verder nog en vond het errug leuk om te lezen.

Groetjes

• 24 April 2008 - 06:46

Erwin:

he lieve sun en mirthe!
    vet toffe verhalen allemaal, super foto's,
    maar sun die vis ziet er niet heel gezond meer uit..... we bellen snel weer
    kus!!

• 24 April 2008 - 17:42

Opa En Oma:

Hallo Mirthe en Sunna e.a.
    Blij weer wat van jullie te horen. Mooie
    verhalen hoor. Wij reizen gewoon met jullie mee. Maar daar blijft het bij.
    Met ons gaat het ook goed. Gaan volgende week naar Kopenhagen met z'n allen.
    Blijf ons op de hoogte houden.
    Groeten en knuffel.

• 25 April 2008 - 01:21

Maike:

Lievies ik mis jullie! Vond het heel leuk met jullie! Veel plezier met boarden donderdag, is te leuk!! Wij hebben vandaag Canopy gedaan en ook een Quetzal gezien. Zo mooi, heel blij! Maar wil ook met jullie weer :-) Love you en dikke kus

• 25 April 2008 - 21:21

Josha:

schatjes!!!wat leuk weer zo'n verhaal van jullie en de enge vis!! love jullie en lekker genieten...nog bedankt voor berichtje op me verjaar! dikke tuut

• 28 April 2008 - 13:04

Hilde:

Lieve Mirthe en Sunna,

Wauw, het klinkt allemaal zo ontzettend leuk! Wij zijn dik in de voorbereiding voor het feestje van Josefin. Afgelopen vrijdag is iedereen uit Nederland gearriveerd. Henny, Arjan, Floris en Roisin zijn zaterdag doorgereisd naar Noorwegen en komen vrijdag weer terug naar Kopenhagen. Erg gezellig! Hebben het nog gehad over jullie bezoekje hier, en hopen natuurlijk dat Kopenhagen nog steeds in trek is....alhoewel....geef mij ook maar zon, zee, mojitos en spaans sprekend muchachos!
    Dikke zoen!

• 09 Mei 2008 - 11:22

Paula:

Aloha vanuit het tropische Hollandia!! :)
    Jullie genieten volop zo te lezen en te zien via de foto's...SUPER! :)
    Lekker genieten en veel plezier!!
    Liefs

• 17 Mei 2008 - 16:03

Kaatje:

Heb al een tijd jullie site niet bekeken maar gelukkig Sun heb ik nog steeds contact via hyves en via smsen.Tjonge wat weer een belevenissen zeg die van die haai vond ik toch wel het top punt! nooit meer doen hoor!!!!.Hier in zuidlaren gaat alles goed,Gisteren was simone jarig we hebben een hele gezellige dag gehad met veel visite.Nog dik twee en halve week en dan gaan rene en ik vier dagen zonder kids naar Nice.Lekker zwemmen lekker eten en vooral relaxen.Nou Sun nog heel veel plezier en de groetjes aaweer van je te horen doe doe doe doe.(ha die sun dikke kus van SIMONE)

• 18 Mei 2008 - 16:13

Thomas:

Gevonden;-) super om jullie verhalen te lezen..lieverds veel plezier nog dikke kus ps ik ga nu jullie avonturen volgen