Cuba - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu Cuba - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu

Cuba

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg Sunna en Mirthe

25 Juni 2008 | Panama, Bocas del Toro

Ciao people, hoe gaat het? Met ons goed!

Nou, we hebben weer zoveel te vertellen, even denken.

Oh ja in Monteverde hebben we de Canopy tour gedaan (tokkelen door de jungle), was echt heel vet. ik was wel een beetje bang, maar ging wel goed. Je gaat echt door de jungle en tussen bergen over dalen, 200 meter boven de grond...heel gaaf. En Sunna heeft nog een tarzanswing gedaan van 30 meter, een soort bungee jump...dat durfde ik niet.
Daarna daar snel weggevlucht van de regen naar het dichtsbijzijnde strand in Jaco, echt een vreselijk dorp, een soort Lloret de mar van Costa Rica, duizend hotels en amerikanen en gewoon niet echt leuk. En het regende daar ook!! :( dus steeds voor vluchten gezocht naar Cuba, konden we niet goedkoop vinden, dus maar naar San Jose gegaan en de volgende dag vroeg naar het vliegveld, kijken of we daar een goedkope lastminute konden boeken. en gelukt! we vlogen wel pas savonds, dus hele dag op vliegveld rondgehangen, 1000 keer de souvenirs winkels bekeken, waar alles 10 keer zo duur is als op straat.

In Cuba aangekomen moesten we geld hebben, we lopen naar de pinautomaat (kan alleen met visa) en wilden pinnen, wist Sunna de code niet meer. NEEEEE KUT! wat moeten we doen? we zitten in cuba om 1 uur snachts en hebben geen geld, niet eens voor de taxi. en we hadden echt geen geld meer, ze wisselen geen colones van costa rica...we hadden nog een paar dollar gelukkig, echt 7 ofzo. dat maar omgewisseld, en bedacht dat we erwin wakker zouden bellen om op de mail te kijken voor de code. uiteindelijk gelukt, fieuw!
In Casa particular, echt hele lieve mensen. Eerst Havana bekeken, heel gaaf, echt overal muziek op straat en overal rijden die oude mooie auto`s. We zijn wel iets te lang blijven hangen, voor een hele suffe bruiloft van onze casa mensen, in de kerk ( we vielen echt in slaap) en daarna zou het `mucho fiesta` zijn...nou het was echt te duf. allemaal zitten in een kring, in een zaal achter de kerk en we kregen wat fris en wat te zoete cake....en wij waren gebeleven voor de vette cubaanse fiesta, wij dachten dansen en salsa en rum....hahaha maar ze bedoelden het goed en later beachten we ook dat ze daar helemaal geen geld voor hebben. Oeps.
Daarna doorgegaan naar Trinidad, koloniaal stadje aan de kust, echt een heel mooi dorpje, alleen weer 1000 toeristen, niet leuk. en haast geen backpackers, dus dan voel je je ook zon rijke kut toerist.
Maar savonds echt super tof, op de trappen (zoals de spaanse trappen in rome) in casa de la musica vette party! Echt alles gebeurd daar op de trappen welmoet hahaha. iedereen van het dorp was er en ook alle toersiten, live band, mojito`s, cuba libre`s, salsa, dansen hele avond....echt tof!
Oh ja we hebben daar ook nog een dag paardrijden gedaan, door de bergen en valleien, echt zo gaaf! Sunna wou steeds niet, die is echt vet bang voor paarden, maar toch overgehaald. Dus zij met de gids op een paard. Op het laatst gingen we echt keihard, zo tof, voelde me echt een cowboy! je moet je wel goed vasthouden, anders val je echt keihard. We zijn naar een waterval gereden, even gezwommen en afgekoeld en toen weer terug. toen deed onze kont al vet pijn en de volgende dag konden we echt niet lopen en niet zitten, zon pijn, en je rug voelt echt alsof die gebroken is. Maar het was het wel waard. Nu hou ik echt van paarden en van paardrijden, Sun is nog steeds bang...
Oh ja en we zaten in een casa bij Anita, maar we aten echt met uitzicht op paarden en kippen en stinkboerderij en duiven vlogen steeds over, dus onze eetlust was echt weg. en Anita kwam steeds kijken of we het wel lekker vonden, maar wij dachten dat we diuf aten en hoefden echt niet meer, toen hebben we maar stiekem wat aan de hond gegeven, heel erg, maar we durfden het echt niet terug te geven.
Daarna naar Santiaga de Cuba doorgegaan, was niet heel bijzonder. Rondgewandeld en dag naar het strand geweest. We hadden wel een super lieve casa familie, met een hele lieve Oma die zo goed voor ons zorgde, echt heerlijk eten en flan als toetje en steeds knuffelen...echt zo lief. als iemand ooit naar cuba gaat, moeten ze bij de oma in de casa.
Toen hadden we nog 6 dagen, doorgegaan naar Baracoa, een klein dorpje, helemaal in het oosten van Cuba. Echt super mooi, het mooiste deel van cuba denk ik. In een casa met uitzicht over de bergen en het meer . en hele lieve mensen en we kregen zoveel eten! echt niet normaal.
Daar 2 dagen naar een supermooi strand geweest, zo blauw helder water, echt van een zwembad, wow!!

Dat was de leuke kant van Cuba, nu de nare kant.

De vrouw van de casa kon engels, dus we hebben een tijd met haar gepraat over cuba en de situatie. Nou we moesten echt bijna huilen, het is zooo triest. Ze mogen echt niks, alles wordt gecontroleerd en er is overal politie. Als ze een foutje maken met het invullen van de papieren van de casa dan moeten ze 200 dollar betalen, terwijl ze maar 10 dollar per maand verdienen!!
Zij verhuren hun eigen huis en ze moeten elke maand, elke maand! 200 dollar betalen aan die kut Fidel, ook al hebben ze niet eens toersiten in hun huis! Hoe komen ze dan aan dat geld? En als ze op straat of waar dan ook praten over het systeem en dat ze ertegen zijn, worden ze opgepakt en 30! jaar in de cel gestopt. Nou het is echt te absurd en ongelooflijk en zo sneu. Je wordt echt zo boos ervan. en helemaal omdat je weet dat al het geld dat je uitgeeft naar die klootzak gaat en niet naar de mensen. en je geeft veel geld uit, want alles is hartstikke duur. Je moet namelijk alles doen voor de toersiten, mag geen gewone bus pakken enzo.
We hebben wel geld gewisseld, want ze dachten soms dat ik een Cubaan was, en konden van de nationale peso wel goedkoop eten op straat kopen, maar dat was best wel vies...
Sunna moest altijd achter in de neppe taxi, met het raampje dicht en bukken en ik voorin, voor de politie. Iedereen neemt altijd mensen mee in de auto, maar ze mogen geen toeristen meenemen. wij mogen alleen in de dure taxi`s eigenlijk.

En dan de Cubaanse mannen, nou die zijn irritant, echt niet normaal. alle mannen, van de leeftijd 10 tot 90, fluiten, roepen, pssssten of wat dan ook naar je. en que linda, que linda...je wordt er gek van! Je kan niet ergens rustig zitten, hebt gelijk 3 mannen om je heen. en ze bieden zichzelf ook allemaal aan als chicko, en dan willen ze dat jij alles voor ze betaald. Omgekeerd zie je dat ook heel veel, zo naar, jonge cubaanse meiden met vieze ouwe toersisten mannen, bah, zo naar. maar die meiden doen alles voor geld.

We hebben heel veel kleren, bikini, handdoek, klamboe en zeep aan die vrouw van onze casa gegeven. ze waren er zo blij mee. Zij zou het weer aan haar hele familie geven (ze was zelf te dik, paste niks).

Maar je wordt echt zo naar van Cuba, als je echt ziet hoe die mensen leven. Ze verdienen hun loon in nationale peso, omgerekend 10 tot 20 dollar en alle kleren en alles, tv, koelkast, handdoek, zeep, is allemaal in dollars. en dat kunnen ze dus nooit betalen!
En het is zo triest omdat het waarschijnlijk nooit gaat veranderen, ze hebben te veel macht. overal politie en de mensen kunnen er niks tegen doen. en Raul is echt niks, alleen maar erger eerder.

We waren blij toen we weer in costa waren. Gelijk dezelfde dag doorgereisd naar Tortugero, natuurpark me klein dorpje. Het laatste stuk moet met de boot, door het moeras (een beetje als Matapica, Suri), heel mooi!
daar een kanotocht gedaan door de rivieren. Vet veel dieren gezien, apen, leguanen, toekans, otters, kaaimannen, heel veel vogels, en op de achtergrond hoor je de hele tijd brulapen, zo gaaf! Helaas geen sloth (luiaard) gezien. die sliep alweer.

Daarna naar Puerto Viejo, vet chill rasta dorpje aan de caribische kust, daar een week gebeleven, was heel chill hostel, met een soort camping gedeelte, dus in de tent geslapen. Hele toffe mensen ontmoet uit Israel, we waren echt dikke vrienden, was zo leuk!
Ook voetbal daar gekeken, kut, huilen, boos. zo jammer, stomme rusland en het komt door Guus, hoe kan die nou voor rusland zijn? Maar ja.

Nu zijn we in Panama, Bocas del Toro, eilandengroep aan de caribische kust. Gister aangekomen, even wennen, we missen onze vrienden. en het regent hier vet veel. er zijn alleen maar zuippartys en daar hebben we even geen zin in.
Morgen wel dolfijnen tour doen en naar allemaal stranden (als het niet regent).

Nou nu is iedereen weer up to date. Doe dan ook maar veel reacties, dat vinden wij namelijk leuk!

Nog iets minder dan een maand en dan zijn we weer thuis....gaat te snel ineens...

Dikke kussen Sun en Mirth

Ciao

• 25 Juni 2008 - 20:59

Hannah & Stijn:

Lieve kinders,
    Wat een sneue verhalen uit Cuba.. :-( Kut Fidel!
    Nu weer een nieuw land.. ga nog maar even fijn genieten van al het moois.. ik hoop niet te veel regen voor jullie!

Hou van jullie tot over een maandje! Maandag Maik alweer terug, zo snel!

Dikke kus van mij en Stijntje.

• 25 Juni 2008 - 21:46

Maike:

Hi koekels!! Blij weer jullie te zien op fotos!! Ik heb nu alleen fotos gekeken want moet weg...maar lees nog later! Mis jullie hoor. Veel plezier nog en dikke dikke dikke kussen voor jullie!! xx

• 26 Juni 2008 - 06:45

Floor:

hahaha te lollig bericht, ja heftig he cuba, echt te maf land en zo zielig idd. mooie foto's weer, een paar gewoon precies zoals onze van cuba. Haha en mirthe jij met die gitaar. Veel plezier nog ff! wel heel veel zin jullie weer te zien, maar wij gaan de 25ste naar barca, kak.. dan moeten jullie toch maar ff stiekum langskomen, gratis overnachten bij ons en wij maken wel eten ook voor jullie. Kusje!!

• 26 Juni 2008 - 06:50

Erwin:

nou wat een verhaal van cuba. wist wel dat het zo ongeveer was maar dan te horen dat het ook echt zo is.. raar hoor dat dat nog kan! beetje smetje op de trip. Maar verder wat een toffe dingen gedaan! heel veel plezier nog even (stiekum wel blij dat je weer naar huis komt sun!)
    jullie beide!!

TOT snel
    kus mij

• 26 Juni 2008 - 07:46

Nynke:

Hey Sunna en Mirthe.
    Het trietste verhaal van Cuba blijft wel,even hangen, erg zeg! Dat kun je toch moeilijk voorstellen als je hier zo zit.
    Voor de rest weer een mooi verhaal met leuke sportieve dingen.
    De foto's vindt ik erg mooi! Op het werk zijn we allemaal jaloers dat jullie daar al zo lang zitten en allemaal dingen doen die je leuk vind en kunt!
    Zelf ga ik zaterdag een weekje naar Denemarken (lang zo spannende klinkt dat niet,maar is het voor ons wel) Heb er wel zin in! ff lekker vrij van werk.
    Jammer he van het voetbal, maar we zijn er al weer overheen.
    Heel veel plezier daar nog en Sun; tot gauw!!
    Liefs Nynke

• 26 Juni 2008 - 11:09

Irmie:

liefjes!!! hahaha wat heb ik gelachten om jullie 'niks te doen' foto!!!! hahaha!! en nog veel meer mooie foto;s waar ik helemaal jaloers van word..;)! doe maar nog even heel veel leuke dingen, want voor je weet zijn jullie weer terug!!! haha ook leuk trouwens :)!! love jullie!! kussies!

• 26 Juni 2008 - 12:47

Hilde:

Lieve mirthe en sunna! Ik was natuurlijk erg benieuwd naar jullie verhalen van Cuba, en vind het jammer dat jullie het zo hebben beleefd. Alhoewel het natuurlijk waar is dat het waardeloos in onze ogen is, vooral de infrastructuur, die ook van geen meter functioneerd, hebben we een super tijd met de lokale mensen gehad. En natuurlijk hebben die nu, dankzij de toeristen, een idee dat alle toeristen rijke stinkerds zijn. maar het land is zo mooi, de cubanen zeer aardig, en Josefin vond de kerels ook eng (of interessant?) Pinar del Rio was voor ons het gaafst, en ons hotel in Havana stond op de Malécon, we konden hem bijna zien op jullie foto! Graf van Che dus niet gezien? Wij vroegen af en toe een Cubaan convertibles te wisselen voor lokaal geld. Dat deden ze graag en dan nodigden we ze uit voor eten. (maar natuurlijk nooit meer dan 10 peso! Toch zeer interessant dat zo'n dictatuur nog bestaat. Wij gaan morgen naar Tarifa, en ik ga het kite-surfen nog een kans geven. Deze keer gaan we met onze vrienden, en we wonen in de hut van Tom op het strand van Punta Paloma. Het is daar nu 35 graden, en we verheugen ons ontzettend! Deze site is echt een uitkomst, en ik ben elke keer weer jaloers op jullie "tour de chill".
    Dikke knuffels vanuit zonnig, maar niet echt zomers Kopenhagen!!

• 28 Juni 2008 - 17:44

Herma En Hans:

Hoi Mirthe,
    zijn net terug van 4 weken kanperen in Frankrijk. Lang niet zo avontuurlijk als jullie reis, maar toch wel erg lekker.
    Fijne laatste maand, nog maar extra genieten.
    Groet.

• 30 Juni 2008 - 21:00

Carolien:

Lieve Sunna en Mirthe!! Hoe gaat hetttt! Ik zie het al weer voor me met jullie ;) Geniet nog een maand!! Wat is jullie volgende plan? Hihi Kus Carooo

• 01 Juli 2008 - 09:05

Gina:

lieve dames,wat een beleving!Het is nergens beter dan thuis!Hahaha.Dikke kus van Gina.

• 07 Juli 2008 - 18:56

Klazien:

Hoi meiden,

Hier van mij nog even een reactie, lekker snel he? Dat kun je toch haast niet bedenken want als ze hier alle Nederlanders in de cel zouden stoppen die wel eens commentaar hebben op de politiek, blijven er niet eens genoeg mensen over die de gevangenen kunnen bewaken. Kan me voorstellen dat jullie triest werden van die verhalen. Wat een leven hebben wij hier dan toch. Gelukkig hebben jullie ook veel leuke en spannende dingen meegemaakt. Geniet er nog lekker even van. Ik vond het ook leuk om de foto´s te bekijken.

Liefs

• 12 Juli 2008 - 10:27

Wellie:

Lieverds..haha die foto's. Getsie nu denk ik echt dat we broodje hond hebben gegeten. We maakte er grapjes over, maar het bestaat gewoon echt.........uuuuuuuuhl!! Zo leuk jullie verhaaltjes en foto's. Mis jullie wel hoor. Wil ook dara met jullie zijn. Kom maar langs in barca of ga mee naar reggaefestival 8,9,10 aug. Heeeeel veel plezier nog jullie laatste weekjes. Lekker nog ff zonnen en feesten!!!

kussss