Surinaams onderwijs - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu Surinaams onderwijs - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu

Surinaams onderwijs

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sunna en Mirthe

20 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal, hoe is het met iedereen? Hier is alles nog steeds prima! Bedankt voor alle leuke reacties! Even een update over de eerste 1,5 week school. We zijn vorige week maandag dan echt begonnen met onze eindstage. De vrijdag ervoor hadden we een kennismakingsgesprekje met de directeur van de school. Hij heette ons van harte welkom en vertelde van alles over het onderwijs en de school. Hij zei dat we de eerste twee weken even rustig mochten kijken in elke klas en dan na die twee weken een eigen klas mochten kiezen. Dus maandag dachten wij rustig te kunnen beginnen. Maar het tegengestelde was waar. Sunna begon in klas 1 (groep 3) en ik in klas 4 (groep 6). Mijn leerkracht vertelde mij om half 10 dat ze om 11 uur weg moest en vroeg mij of ik dan wel even iets leuks met de kinderen wilde doen tot 1 uur. Ik had niks voorbereid, dus vond het best wel eng. Maar ja, je kan je eerste dag ook geen nee zeggen natuurlijk. Dus zij ging weg en ik had de klas voor me alleen. Heb de lessen afgemaakt en heb daarna maar wat spelletjes met ze gedaan en gezongen (wat ze allemaal geweldig vinden). Ze kenden al veel Nederlandse liedjes van eerder stagiaires, dus dat was wel fijn. Gelukkig ging het best wel goed, maar wij vinden het heel vreemd dat die leerkrachten ons gelijk zo veel verantwoordelijkheid geven. En dit bleek ook geen uitzondering. Twee dagen later moest de kleuterjuf waar Sunna die dag bij ging kijken ‘ineens’ naar de dokter en had zij een klas met 35 wilde kleuters voor zich alleen. En die luisteren dus totaal niet. Ze had al een strafbankje á la supernanny ingevoerd, maar zelf dat werkte niet. Daar liepen ze doodleuk weer van af. Aan het eind van de dag dus echt kapot.
Ook is het hier blijkbaar heel normaal om tegen de kinderen te schreeuwen dat ze dom zijn en lui zijn en niks kunnen enz. enz. Vreselijk vinden wij dat. Ook klagen bijna alle leerkrachten dat ze het zo druk hebben en zo moe zijn en dat de kinderen zo vervelend zijn en niks willen. Terwijl ze tijdens de les zo veel uren verspillen met niks doen (voor zich uit kijken), sms-en en bellen, met andere leerkrachten kletsen (roddelen over de directeur) en meterslange teksten op het bord schrijven en dat allemaal terwijl de kinderen maar gewoon moeten wachten. Er staat ons dus veel te doen! We hebben nu al duizenden ideeën over veranderingen. Gelukkig staan ze daar wel voor open.
Na deze week hebben wij al onze vaste klas gekozen. Sunna heeft een klas 2 (groep 4) en ik een klas 4 (groep 6). Sunna wilde graag een groep 3, maar die leerkracht was zo vreselijk tegen de kinderen (alleen maar boos doen en schreeuwen. Ze heeft niet één keer gelachen tegen de kinderen, en dat bij een groep 3! Kindjes van 6 jaar!) dat ze daar van af heeft gezien.
Ik heb nu een groep van 30 leerlingen, heel druk, maar heel gezellig. Met een hele leuke leerkracht die bijna op een Nederlandse manier werkt. Ze zitten in groepjes (in alle andere klassen in rijen één aan één) en ze doet tussendoor spelletjes en andere leuke dingen. Ook is het heel prettig dat ze niet schreeuwt tegen de kinderen. In deze groep zijn al vier andere Nederlandse stagiaires geweest eerdere jaren, dus dat zegt ook wel wat.
Sunna heeft een hele lieve leerkracht, maar die werkt nog wel op de Surinaamse manier. Dus daar gaat Sunna verandering in brengen. Volgende keer zetten we wat foto’s van de school en de klassen op de site.
Na stage zijn we elke keer doodop. Dan gaan we lekker luieren in de hangmat bij het huis. Beetje slapen en lezen en muziekjes luisteren. We zijn dit weekend ook weer flink op stap geweest, want er was carnaval, vrijdag en zaterdag! Allemaal Braziliaanse bands en véél caiperina’s. Zaterdag overdag ook naar White Beach geweest (zie foto’s). We gingen met de hele groep met taxi’s heen. Daar een hut gehuurd en lekker de hele dag gechilld. Zondag te brak en lekker bij het luxe zwembad bij een hotel uitgebrakt. We hebben maandag maar besloten dat we niet meer vrijdag én zaterdag uit mogen, want we waren echt kapot en dan is het best zwaar met die drukke kinderen, haha.
Volgend weekend gaan we ons eerste tripje maken naar Nickerie. Dan is ook het Holy Pagwha feest (Hindoestaans feest), wat we daar gaan vieren.
Met salsa les zijn we helaas nog niet begonnen, maar dat gaan we deze week even regelen.
Nu ben ik een beetje op. Na die eerste tripjes schrijven we wel weer wat. We zetten wel veel nieuwe foto’s erop, want dat is altijd het leukste, toch? Nou, tot de volgende keer maar weer.

Biggi bosie (kus) en brasa (knuffel)

Sunny en Murth

(P.S. Sunna betekent ‘luister no’ in het Hindoestaans hahaha)

• 21 Februari 2007 - 06:49

Floor:

oooh jongens wat een leuk bericht weer! heeftig hoor die schreeuwende juffen, doen jullie maar effe het goede voorbeeld, ben trots op jullie! leuke foto's ook,wat een leventje, heerlijk die hangmatten. dikke kus!!!

• 21 Februari 2007 - 09:26

Sergio:

La Vita e'Bella. un bacio

• 21 Februari 2007 - 12:55

Welmoet:

Woow wat een heftigheid op die scholen. Wel dikke ervaring straks. Heeel leuk om de fotos te zien...herinneringen. hihi!
    Wat grappig sunna jou naam...hahah. Jij straks door die klas keihard de heletijd SUNNAAAA aan het roepen...haha.
    Hey bedenk opeens dat ik vannacht droomde dat sun 2 uur in suriname was en toen weer terug naar nederland moest...heel raar. En dat je in nederland was en weer terug ging maar allemaal dingen moest regelen. Heel zielig, maar gelukkig niet en zijn jullie gewoon daar.

Chillse en love hangmateren..jaloers.

brasaaaaa wolly

• 21 Februari 2007 - 13:23

Arjan:

Leuk verhaal, mooie foto's. Heel wat te doen op die school! Ben benieuwd naar de plaatjes daarvan.

• 21 Februari 2007 - 16:46

Irma:

hey skatties!
    dikke uitdaging voor jullie daar zo te horen!!! maar wel vet cool allemaal! ook dikke jaloezie van de fotos! zo mooi...
    nou chilze en succes met alle kids!
    love u dikke kussen!

• 21 Februari 2007 - 18:24

Femmy & Grietzen:

Wij volgen jullie natuurlijk ook met jullie avontuur. Inderdaad jaloers makende foto´s. Apart dat er op 1 school op zo verschillende manieren les wordt gegeven. Veel succes en vooral plezier met alles en iedereen

• 21 Februari 2007 - 21:10

Patijn:

Heej Sun,
    Dus jij mag als een wervelwind daar in Suriname ff orde op zaken stellen. En dat voor iemand die zelf luister no heet;) Moet lukken toch?? Wel jammer dat men daar zo met kinderen omgaat maar sunshine daar ben jij dus verandering in aan het brengen. Zolang jezelf ook lekker kunt relaxen, is nl ook errug belangrijk!! Maar zo te zien op de foto's in de hangmat gaat dat wel lukken! Heej veel succes daar groeten aan de rest
    Ciao

• 27 Februari 2007 - 19:15

Silke:

Hey hoi!
    Wat leuk om de verhalen te lezen, heel bijzonder allemaal hoe ze daar met de kinderen omgaan kan me het moeilijk voorstellen! En dan die foto's tja ik heb mijn bikini nog niet aan gehad dit jaar....heerlijk joh!Nou voor mij is werkende leven ook begonnen ben druk aan het invallen vorige week elke dag gewerkt dus ik vond dat ik het wel verdient had om vrijdagmiddag even te shoppen..maar dat snappen jullie natuurlijk wel ;-)! Hoop snel weer wat van jullie te lezen! Groetjes Silke

• 28 Februari 2007 - 13:11

Opa En Oma:

Dag Mirthe en Sunna die wij niet kennen toch?Maar dat maakt niets uit. Heel fijn dat op deze manier jouw(jullie) wereld zo dicht bij de onze wordt gebracht.Fijn om te lezen en te zien.Bij ons is alles wel. Groeten van Annet, Oma en oooooopa.

• 01 Maart 2007 - 02:18

Pietro:

ciao myrthe..leuk om te lezen dat alles goed gaat! iedereen mis je bij da vinci hehe succes verder en have fun!! ciao ciao

• 01 Maart 2007 - 03:01

Pietro:

• 01 Maart 2007 - 15:03

Maureen:

Leuk die foto's hahaha Sunna doet me aan mezelf denken met al die straathonden hahaha
    Wel heftig die juffen maar positief dat ze openstaan voor verandering!Ga die kids maar lekker positief benaderen en veel plezier bezorgen op school! Stappen gaat jullie daar net zo goed af als hier zie ik al.....whuahaha
    Dikke kus Maureen

• 01 Maart 2007 - 15:46

Peter:

Sun en Mirt! Hoe was jullie weekend? Haha, grappig van Sunna haar naam ... moest echt lachen! Kunnen jullie voor mij zo'n hangmatje mee terugnemen? gggg... Klinkt zeer aangenaam namelijk uit de verhalen ;D

Bij deze doe ik jullie een biggi bosie en een hele dikke brasa kado!

ps: Mirthe jouw naam was in de Oudheid een symbool voor liefde, geluk en vruchtbaarheid! Zo, dat je dat ook even weet ;-) x peter (miss kun je er gebruik van maken voor gratis coctailtjes, hihi)

• 03 Maart 2007 - 17:03

Ingeborg:

Hallo,
    Bedankt voor het leuke verhaal, en de mooie foto`s. Krijgen we een beetje een indruk van de omgeving, enz.. Wel een heel verschil, met hier in Noorwegen. Er ligt een dik pak sneeuw hier, 1 graad boven nul. Hoeveel graden is het bij jullie?
    Groeten, Viggo (is een weekend in Londen),Are en Tord (hebben een week wintervakantie),Ingeborg

• 04 Maart 2007 - 15:37

John En Greetje:

Wat leuk om te lezen en de foto's te bekijken. Heftig op school; mooi dat je nu een prettige klas hebt.
    Er komen allerlei herinneringen boven van zo'n 25 jaar geleden, toen wij in Suriname waren. leuk!!!!Groetjes

• 05 Maart 2007 - 21:25

Maaike:

He dames, het ziet er warm uit op de groepsfoto. Hebben jullie ook een foto van de klas? Ik ben benieuwd naar de school enzo. Met genieten komt het helemaal goed. De injectie in je teen werkt toch wat langer, Sunna. Dat wilde ik je nog even zeggen. Dikke kus voor jullie allebei, Maaike

• 07 Maart 2007 - 18:35

Anne-Marijke:

Ziet er zeer goed uit daar, dames! :D
    De kamer is nog heel hoor Sunna! haha Succes nog daar en heel veel plezier.. Liefs Anne-Marijke

• 07 Maart 2007 - 18:35

Anne-Marijke:

Ziet er zeer goed uit daar, dames! :D

• 07 Maart 2007 - 23:01

Gina:

hoi lieve Sun en Mirthe,de hele avond probeer ik tel.contact te krijgen,het lukt niet.Sunna gaat het al beter met je? kus van Gina

• 08 Maart 2007 - 14:17

Gwen:

Hoi meiden,

Leuk en heftig jullie 'juf' avonturen. Kan me voorstellen dat jullie bekaf zijn na een dag met 30 actieve koters. Geef ze maar heel veel knuffels want schreeuwen tegen die kleintjes is niet lief!!! Heel veel plezier met jullie tripjes! Ik ga weer aan het werk :)

Biggi bosie x

• 08 Maart 2007 - 18:24

Anne:

wat een leuk verhaal mirthe. ik kan er aan zien dat je het heel erg naar jezin hebt. hoelang zit je er al?
    dike knuffel

• 09 Maart 2007 - 13:44

Maike:

Wow heftigheid in de klassen! Heel goed dat jullie er zijn :-) Doe maar veel verhaaltjes schrijven...heel leuk!! DIkke dikke kus maike

• 13 Maart 2007 - 10:31

Hilde:

Lieve Mirthe en Sunna,
    Wij zijn inmiddels weer terug van Cuba. Was echt te gek, en we hebben alleen maar leuke dingen beleeft. Veel met de Cubanen samen, bijna geen toeristen gezien. Wel samen met de broer en vrouw van Jannick nog een paar dagen samen geweest. Gelukkig de sneeuwstorm in Kopenhagen gemist. Nu is het hier echt voorjaarsachtig. We zijn heerlijk bruin, en hebben veel energie getankt. Op Cuba geen een spin gezien, wel veel kleine salamanders. Snorkelen in de Caribische oceaan was fantastisch!!
    De tijd gaat zeer snel en het is alweer half maart. Ik vind het hartstikke leuk dat jullie zoveel schrijven. Hopelijk kunnen jullie de kinderen (en de juffen) wat manieren bijbrengen...ha, ha.
    Tot het volgende bericht!!!

• 13 Maart 2007 - 21:55

Nelleke:

Hey Sun, superleuk om je spannende avonturen te horen...sprayen werkt idd niet bij spinnen, gewoon doodstampen is het beste haha(spreekt uit ervaring) Je hoeft ons Nederlanders niet zielig te vinden hoor, inmiddels schijnt de zon hier ook en krijgt iedereen al een beetje een verbrand neusje!
    Veel plezier nog daar!
    Kus Nel

• 15 Maart 2007 - 02:14

Loor En Wellie:

Eeey schatjes...wij nu ook in verweggistan. Maareh wat zijnjullie allemaal aan het uitspoken daar....jullie laten verdacht lang niks meer van jullie horen. Hahah heeeeel benieuwd.

kus ons

• 05 April 2007 - 00:25

Marieke:

He Sunna! Je vermaakt je nog goed zie ik! Super zeg! Mooie fotos en verhalen! De tijd gaat snel he! Daar ook mooi weer dus! lekker lekker, hier gaat ook weer beter! Veel plezier nog ens preek je snel! Liefs Marieke