Spin Anansi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu Spin Anansi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu

Spin Anansi

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sunna en Mirthe

08 Februari 2007 | Suriname, Paramaribo

Vandaag de vijfde dag in Paramaribo. We zijn al aardig gewend en voelen ons heerlijk hier, ha ha nu al! We hebben al heel wat meegemaakt.Laten we bij de eerste dag beginnen.
Maandag kregen we een rondleiding door Paramaribo met een busje, geregeld door Prem (heel aardig mannetje van het stagebureau). We zijn eerst door de rijke buurt gereden, immense villa’s met muren eromheen en te grote schotels in de tuinen. Geen mens op straat te zien, helemaal uitgestorven. Prem vertelde dat hier alle directeuren en drugsdealers wonen.Vervolgens reden we naar het Zuiden, naar de krottenwijken van Paramaribo. Hier wonen voornamelijk de families van de bosnegers, zoals ze hun noemen, creolen eigenlijk.Huizen gebouwd van golfplaat en hout en wat stenen. Overal mensen, spelende kinderen en honden op straat. Iedereen leeft hier op straat. Het was echt niet leuk om te zien. Het voelde net als aapjes kijken in de dierentuin. Een bus vol blanken met grote zonnebrillen op en dure camera’s in hun hand rijden door hun wijk. Wij durfden alleen maar voor ons uit te kijken en we durfden geen foto’s te maken. Voelden ons zeer ongemakkelijk en schuldig dat wij in die bus zaten. Iedereen van ons groepje had dit wel. Alleen twee studentes van een andere opleiding hadden totaal geen last van dit schaamte gevoel, zij filmden ongegeneerd met hun videocamera alle krottenhuizen en mensen. Beetje gek.
Prem wilde ons dit laten zien om het verschil tussen arm en rijk in Suriname aan te tonen.
We zijn ook nog bij de Surinamerivier geweest en hebben een deel van het centrum gezien. Prem vertelde ons wat alles was. Na de rondleiding gingen we naar zijn huis, waar op het erf ook een aantal studenten wonen. Hier zit ook het stagebureau van Prem. Zijn vrouw had wat lekkere hapjes gemaakt voor ons en er stond fris en bier klaar. Daar waren we wel aan toe. Prem gaf ons nog veel leuke informatie en natuurlijk ook de minder leuke dingen van Paramaribo. Hij waarschuwde ons en vertelde waar we voor op moeten passen. We werden helemaal enthousiast gemaakt door de leuke tripjes die hij organiseert tegen een zeer lage prijs. Ouders en mensen die op bezoek komen, mogen ook gewoon mee tegen de studentenprijs. Dus daar gaan we zeker gebruik van maken!
Dinsdag zijn we ’s ochtends naar de stad gegaan om een Surinaamse SIM-kaart te halen. Nu kunnen we gemakkelijk taxi’s bellen en de meiden in het andere huis bereiken om af te spreken. Helaas kunnen we geen smsjes uit Nederland ontvangen en versturen. Dit moet dus nog op het Nederlandse nummer. ’s Middags zijn we naar een zwembad bij een luxe hotel gegaan. Heerlijk de hele middag gezwommen en geluierd op bedjes. We hadden echt een vakantiegevoel! Ik was ook nog vergeten te vertellen dat het elke dag 30 graden is, met een strak blauwe hemel en geen enkele regenbui. Al jaloers? Hoorde dat het bij jullie sneeuwt en vriest…dat kunnen wij ons nu al niet meer voorstellen.
Voor het slapen wilde ik (Mirthe) even snel gaan douchen. Liep er ineens een gele salamander over de muur. Dus ik rende gillend uit de douche. Sunna ging toen maar een kijkje nemen en toen bleek dat er nog iets veel ergers zat dan een salamander. Namelijk een hele grote, harige, zwarte spin. We schrokken ons dood en renden weer gillend de douche uit. Het was 1 uur ’s nachts, dus we konden ook niet de bovenbuurman roepen om ons te helpen. We hebben een uur lang gillend staan proberen de spin weg te halen. Sunna stond in de wc ernaast, op de pot foto’s te maken van de douche om te kijken waar hij was. We durfden hem echt niet weg te halen, dus hebben we hem laten zitten met de deur dicht. Van het douchen is niks meer gekomen, dus hebben we onze bezwete lijven maar bij de wasbak gewassen. We hebben alledrie zeer onrustig geslapen die nacht, omdat je dan denkt dat er overal spinnen en beesten kriebelen. De volgende morgen hebben we de bovenbuurjongen geroepen en hij ging kijken. De spin was weg, gelukkig!! Maar hij vertelde dat we hem wel moesten doodmaken, omdat hij anders terug komt. We zijn nu dus elke keer bang om in de douche te gaan. Maar hebben spin Anansi nog niet terug gezien.
Gister hadden we weer een nare ervaring met een spin.Gelukkig een iets kleinere, maar nog steeds eng! We hadden ons voorbereid door insectenspray te kopen. Maar zelf om zo dicht in de buurt van de spin te komen, vonden we doodeng. Uiteindelijk heb ik schreeuwend de spin bespoten met insectspray. Maar hij was nog niet dood. Hij rende ineens weer op ons af, door de woonkamer. Toen kwam de buurjongen kijken door al het gegil. Hij heeft hem toen doodgemept, zonder enige angst. Ben benieuwd hoe we dit gaan doorstaan de komende vier maanden. En met de tripjes naar de rimboe? We zijn nu al bang!!
’ s Avonds zijn we uitgegaan met 6 meiden. We gingen al aardig aangeschoten naar discotheek Millenium, de enige die op woensdag open is. Daar gingen we helemaal los. We hebben de hele avond gedanst, ik vond het geweldig: alle muziek die ik leuk vind!!! Wellie, je had gelijk, net rumba. Alleen dan zonder vervelende kerels. Want het gekke is dat je op straat altijd en door iedere man wordt lastiggevallen (nagefloten en iedere auto toetert), maar in de discotheek het tegenovergestelde. Iedereen is happy en niemand doet vervelend. Dit vonden wij zeer verrassend en eigenlijk heel prettig.
We beginnen ons nu echt wel thuis te voelen. Het huis is prettig, we wonen bij een gezin in. Wij hebben de onderste verdieping. Het is een veilig gevoel en de jongens kunnen ons helpen met de spinnen enzo. Het adres is Swastikaweg 30, Kwatta Paramaribo, Suriname. Postcodes kennen ze hier niet. Kwatta is de wijk waarin we wonen. Het is gelukkig een hele veilige buurt.
De muggen vallen redelijk mee. Deet helpt inderdaad (wellie) echt geen reet! Wat een kutspul. Hier hebben ze Insect en dat werkt uitstekend. Toch hebben we wel wat beten en je moet je altijd heel goed insmeren. Maar ja, hoort erbij.
Morgen gaan we voor het eerst kijken op de school. Prem gaat mee om ons voor te stellen en dan maken we kennis met iedereen. We zijn zeer benieuwd. Maandag begint onze stage echt. We mogen dan een week lang iedere dag in een andere klas rondkijken en daarna kiezen voor de klas die we het leukst vinden.
Ik heb nu geen zin meer om te typen. Is ook al een aarig lang verhaal. Bedankt voor alle lieve reacties op het vorige berichtje. Is echt leuk om te lezen. En iedereen schrijft dat het sneeuwt, zielig voor jullie. We denken wel even aan jullie als we in de zon liggen te bakken ;)
Na de eerste week school zullen we wel weer wat laten horen.
De foto’s komen ook snel bij dit bericht, maar ik weet niet of dat nu gaat lukken.
Tot de volgende keer maar weer. Liefs Sunna en Mirthe

  • 09 Februari 2007 - 05:00

    Roy En Tineke:

    Hallo Mirthe en Sunna,
    Wat een verhaal zeg ! Het is nog vroeg (5.55 uur ,want er ligt sneeuw en we moeten iets eerder vertrekken) maar ik ( Tineke)wil het hele bericht doorlezen. Ik moest in m'n eentje om jullie lachen. Vooral het verhaal over die spinnen zeg. Ik denk dat niemand daar over jaloers is. Geniet van jullie stage periode en verheug me op jullie "avonturen" en natuurlijk op de foto's.
    We houden jullie in de gaten.
    Groetjes Roy en Tineke.


  • 09 Februari 2007 - 09:42

    Rosie:

    Ojojojoj,
    Lekker zeg, en Anansi klinkt nog wel zo schattig..
    Leuk van die school ook dat je een klas kan kiezen!!

    Bak ze lekker, ik stap zo op de fiets en begin aan de barre tocht door sneeuw en ijzel, sneeuwstormen en -10.
    Kuskus

  • 09 Februari 2007 - 11:24

    Yaaltje:

    Kinders!! wat is het leuk! minus de spinnen dan hahaha sukkels.. En ik hier maar van jezus die mirthe en sunna laten ook niets van zich horen, ik dacht dat die site mailtje zou sturen elke keer als jullie bericht plaatsten hahah.. maar daar zijn jullie!! oh klinkt allemaal zo leuk! alleen het weer al.. nou ga maar vaak wat laten horen.. ik hou van jullie en ik mis jullie en veel plezier.. yaal

  • 09 Februari 2007 - 13:38

    Maike:

    iieeeh die spin! maar ben blij dat jullie al een beetje ingeburgerd raken! Klinkt als een paradijsje! veel plezier de eerste dagen voor de klas. Dikke kus

  • 09 Februari 2007 - 14:27

    Allard (van De PA):

    Lieve, lieve Sunna!!!

    Ik zag je laatst nog lopen bij ons schooltje en nu zit je helemaal in Paramaribo, wauwie!!! Ik zie het helemaal voor me, hoe jullie daar in de douche staan te panieken om zo'n vieze zwarte, harige spin, haha, bah!
    Ik ben heel blij dat jullie het nu al zo naar jullie zin hebben, ik had ook niet anders verwacht en het klinkt ook allemaal heel erg gaaf!! Ik hoop dat er voor jullie allebei een leuke klas tussen zit, dat zou wel fijn zijn!

    Nou doeg juffie, zet 'm op en heel erg veel plezier!!! Doe je Mirthe de groeten?

    Knuffel van Alli van de IC

  • 09 Februari 2007 - 16:00

    Sharla:

    Hey lieve meisjes!
    Jeetje... mijn moeder was er wel heel erg vroeg bij vanochtend! (zie het eerste bericht... ) Maar wel lief dat ze jullie volgt!
    SCHATTEN! Wat eng van die spin! Bleehehe... maar ik denk dat jullie er wel aan gewend raken want dat zal vast niet de laatste keer zijn! Geniet meisjes, van het zonnetje en de stad. Heel veel succes op jullie 'eerste schooldag' en kies een leuk klasje uit met lieve kinders.

    Kusjes! Ik mis jullie...

  • 10 Februari 2007 - 12:29

    Floor:

    liefies!!! haha ik ontdek vandaag jullie site pas, harry ben ik ook. hele leuke verhalen hoor, ben jaloers op jullie en heeeel blij dat ik ook snl naar de zon vertrek, hehe. mis jullie!!!! dikke kus!!

  • 10 Februari 2007 - 12:32

    Floor:

    he korkels, doen jullie ook nog effe aan een leuke foto? Ciao!!!

  • 10 Februari 2007 - 16:34

    Jood:

    whahaha klinkt allemaal al heel leuk! goed dat jullie al beetje gewend zijn :) en aan die beestjes wen je ook vast wel...lekker blijven genieten van alles en succes alvast voor volgende week eerste week als juf! ;) dikke tuut uut grunn X

  • 11 Februari 2007 - 17:17

    Suus:

    hey meiden!!haha geen land voor mij met al die spinnen haha maar gelukkig is het daar mooi weer!!hier heerlijke sneeuw!! ik hoor het wel jullie genieten er mooi van...ik lees jullie verhalen wel weer..oh sun kreeg van peter een sms...heel stom mail je dat wel ff haha kuskus

  • 12 Februari 2007 - 07:20

    Arjan:

    Mooie foto's! Het ziet er allemaal fantastisch uit. In zo'n omgeving valt toch van alles van je af?
    Ik verheug me erop!
    Groeten aan de andere Anansi's.

  • 12 Februari 2007 - 12:59

    Yaaltje:

    ooh wat een leuke fotos! die spin is idd echt heel ranzig haha!! oh is het leuk wat hebben jullie een blij huis! nou mis jullie veel plezier! zijn jullie al begonnen met lesgeven enzo? doe maar ff een update snel weer! kusjes

  • 12 Februari 2007 - 14:16

    Tom & Jouke:

    Hey dikke nerds!

    Waarom staan wij niet in jullie mailinglist?? Hahaha...onee, jullie ook niet in onze! Als we dat nou eens ff gaan regelen.. Hebben net jullie eerste avonturen gelezen, klinkt heel goed, met die spinnen enzo!!! Wij hebben het hier ook super naar onze zin...lees maar op tomenjoukedownunder.waarbenjij.nu Onze email adressen zijn: tommy_160882@hotmail.com en jmtjeerdsma@hotmail.com, dus voeg ons maar even toe en laat ook ff een berichtje achter met jullie email adressen. Kunnen we eindelijk met de fotocompetitie beginnen :-) Dames, heeeeeeel veeeeel plezier daar en we spreken jullie snel. No worries (Aussie slang voor kallum aan) & een dikke kus, Jouke en Tom

  • 12 Februari 2007 - 20:59

    Maureen:

    Ooooh wat een mooi huis en een geweldig weer hebben jullie! Krijg de kriebels van die spin hahaha
    Liefs,xxx

  • 12 Februari 2007 - 21:21

    Silke:

    Hey hoi! Onzettend leuk om te lezen wat jullie daar allemaal uitspoken! Geniet er van! Liefs Silke

  • 13 Februari 2007 - 14:38

    Ewa Ewa:

    Hey nichtje!
    Ook ik volg nu de verhalen van jullie in het verre Suriname!! Ik heb de site ontdekt.. Jullie zitten er nog maar net en al genoeg meegemaakt. Hoe bevalt de stage? Al een leuke klas ontdekt waar jullie les willen geven?
    Geniet van alles en doe voorzichtig met de Anansi's!!
    Kus

  • 14 Februari 2007 - 14:19

    Lonneke:

    HEY GIRLS!!

    wat een verhaal en dat al na 5 daagjes!! Het is echt super om het allemaal te lezen. Blij te horen dat de wijk wel veilig is!! Verder is het volgens mij een groot feest!!! GENIET ER ONTZETTEND VAN!!

    dikke kus
    Lon

  • 14 Februari 2007 - 16:10

    Peter:

    Haha, ik zie het al voor me: SPIN ANANSI!! en Sunna en Mirthe... WEGSKI!!!!! WHHAHAHAHA!!! Veel plezier dames, dikke kus van mij

  • 15 Februari 2007 - 19:11

    Marie-Anne:

    Vandaag was zowaar de eerste lente dag maar komt niet in de buurt van jullie lekkere temperatuurtjes! Wat een avontuur met Anansi...en wat een lelijkerd! Misschien de volgende keer een glas erop, kaart eronder en door de wc spoelen....
    Ik ben blj dat je het zo leuk hebt! Have fun!

    Kuzzzzzzzzzz

  • 18 Februari 2007 - 15:09

    Irma:

    hey liefjes!
    moest echt lachen om spin anansi! vet eng! zou niet meer durven slapen!!haha! ook vet jaloers op het lekkere weer daar!! hoop dat jullie eerste weekje met de kindjes goed is gegaan! kusjes!

  • 19 Februari 2007 - 15:37

    Marieke:

    hey sunna wat heb je het naar je zin of neit! super super zeg! nou ik lees je verhalen nog even goed door, zit nu zelf op mijn stage, maar nog heel veel plezier gewenst!! liefs Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Juli 2008

Laatste daagjes in panama city....

25 Juni 2008

Cuba

23 Mei 2008

Pura vida!

22 April 2008

Update

26 Maart 2008

foto's!!!
Sunna en Mirthe

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 34471

Voorgaande reizen:

04 Maart 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: