Vervolg trips, chillen en feesten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu Vervolg trips, chillen en feesten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sunna en Mirthe Bohmers en Westerink - WaarBenJij.nu

Vervolg trips, chillen en feesten

Door: sunna

Blijf op de hoogte en volg Sunna en Mirthe

14 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

Haaaii hier het vervolg van het trips, chille en feesten verhaal...
Echt heel stom hadden we eindelijk vorige week een verhaal getypt, lag het internet overal in Suriname eruit!! We zijn nog lang niet uitgechilled en getript daarom het verdere verhaal!!
Na de savanne ben ik samen met mijn pap naar de Ralleighvallen geweest. Mirt kon niet mee want die ging haar ouders uitzwaaien die hier een maandje zijn geweest.
De Ralleigvallen waren echt super relaxed! De reis er heen was weer hilarisch. Nu gingen we niet met een jeep de hobbelkuilenweg rijden, maar met een gewoon busje! Een aantal keer moesten we ook de bus uit om dat we vast zaten en dan wachten op een voorbijganger, en dan voor een pakje sigaretten je er laten uitslepen!!Waahhh te lollig. Op het Fungu eiland hebben we geslapen en van daaruit de Voltzberg beklommen, waahh 7 uren in de hitte wandelen en klimmen! Maar de tocht naar de berg was onwijs mooi, we hebben vele aapsoorten gezien. En zelfs een schildpad midden in de jungle!!Nog nooit van gehoord..'S avonds hebben we daar lekker gerelaxed en gechilled met de Ralleighboys(Brassband). De terug weg zijn we met het vliegtuig gegaan, tien keer beter dan de hobbelkuilenweg! De foto's zet ik later nog bij het verhaal!

Matapica

Nu ga ik (Mirthe) weer even verder. 12 april zijn mn ouders weer weggegaan…was echt zo klote! We hebben het samen echt heel gezellig gehad. Die dag voor vertrek was Sunna naar de Rallayvallen vertrokken met haar paps en de andere meiden. Ik janken op Zanderij…en sunna was er ook niet, dus was even klote, maar daarna ging het wel weer goed hoor…vooral het afscheid nemen is zo lastig.

De week erop zijn we naar Matapica geweest. Dat is een strand aan de zee waar de schildpaddden komen. Sunna’s vader wilde deze graag nog zien en wij wilden de moerastocht erheen graag doen (hebben m’n ouders ook gedaan en dat vonden ze vet mooi). Je gaat met een korjaal (een uitgeholde boomstam) door het dichte moeras..ze varen en keihard erdoor heen…we snappen echt niet hoe ze de weg weten, want er is niet een vaarweg…je zit echt heel dicht op het water in een korjaal dus we warden ook behoorlijk nat van het gore spatwater. Het stinkt namelijk vreselijk! Dat was het enige wat minder was. Niels Rundberg was trouwens ook mee, was heel gezellig! Op een gegeven moment moesen we uit de boot stappen om mee te helpen met duwen…tot aan je knieen in de vieze blubber hahaha…na het moeras ben je bij de zee! Op het prachtige strand (zie foto’s). We hebben heerlijk de hele dag gechilld en uitgebrakt (we hadden namelijk maar 1,5 uur geslapen, waren de nacht ervoor flink op stap geweest haha, konden het weer niet laten)…’s avonds werden we geroepen dat de grote lederschildpadden er waren. Wow wat een prachtige beesten! Deze grote hadden we nog niet gezien op Galibi. Deze was 2 meter lang en wel 50 cm hoog. Echt te mooi om te zien! Het lijken wel dinosaurussen..(het zijn ook de enige dieren uit die tijd die nog leven) Dat beest hijgde en pufte tijdens het graven, we warden af en toe onder het zand gegooid door die grote flippers van hem…we hebben het hele process kunnen zien, ook het eieren leggen. Echt indrukwekkend om te zien. Hebben helaas geen foto’s, ik had de flitser deze keer echt uitgezet.
Daarna heerlijk in de tent geslapen, het viel gelukkig mee met de muggen. De volgende dag nog heerlijk gezwommen in zee en op de bank (zie foto) gechilld. Daarna weer terug door het moeras…

Verder hebben we die week veel gefeest en lekker gegeten en dat soort dingen…Sunna’s vader zou die zaterdag weer vertrekken, maar had 24 uur vertraging, dus vetrok een dagje later. Dus nog heerlijk bij een luxe restaurant gegeten die avond…

Die dinsdag begon de school weer. We hadden echt geen zin! Na zo’n vakantie ben je er weer helemaal uit…bah. Dinsdag gewoon les, en dan is het toch wel leuk om al die kids weer te zien! Dinsdagnacht had het keihard geregent dus zijn we woensdagochtend wadend met vuilniszakken aan onze benen door de rivier die voor ons huis was ontstaan naar school gelopen. Gelukkig kregen we halverwege een lift van een moeder die haar kids naar school bracht. Op school aangekomen bleek dat ook hele plein overstroomd was en dat meer dan de helft van de kinderen niet op school was. In Suriname is er dan gewoon geen les: dus iedereen kon weer naar huis! De leerkrachten moesten wel op school blijven tot 10 uur en de saaie preken van meneer aanhoren, maar wij konden hier gelukkig aan ontsnappen door weer mee terug te rijden met de lieve moeder. Dus we waren lekker een dagje vrij! Het plensde de hele dag, dus we zijn maar gaan shoppen in de Mall…;)

Het bleef maar regenen, dus we hadden thuis ook overstroming! Er stond gewoon een laagje water in ons huis! En we konden niet naar de wc, want die was helemaal vol gelopen en douchen lukte ook niet, want dan hadden we nog ergere overstroming. Je maakt wat mee hier in Suriname hahaha. In mijn slaapkamer stond ook een laag water (het kwam gewoon door de muren heen) en dat was echt goor. Het stonk! Want het is ook water uit die gore sloten, die hier dienen als afvalbakken, omdat deze overstromen. Dit heeft twee dagen geduurd, daarna zakte het water gelukkig wel weer. De week erop was er weer overstroming en geen school, wat wij helemaal niet zo erg vonden….;)
Afgelopen vrijdag was het weer raak: dikke onweer en regen…bij ons voor het huis gewoon fik in de electriciteitspaal en stroom en water waren uitgevallen. We waren echt vet bang, heb nog nooit zo’n harde onweer gehoord. We hoorden vandaag op school dat er een man bij ons uit de buurt is overleden doordat hij geraakt is door de bliksem. Hij was buiten kuiltjes aan het graven tegen de regen…heel erg.

Verder vliegt de tijd nu echt…en dat is helemaal niet leuk! We hebben nog een klein maandje hier…10 juni vliegen we alweer terug. En we willen nog echt niet weg, huilen! Maar we genieten nog elke seconde hier! Moeten op school nog heel veel doen en regelen, dus dat is ook druk. De inzamelingsactie verloopt heel goed! We hebben al heel veel geld binnen, echt super! Harstikke bedankt aan iedereen die een bijdrage heeft geleverd. We zijn al op zoek naar allerlei speelmateriaal en andere nuttige spullen. De kinderen zullen jullie er erg dankbaar voor zijn. Volgende week gaan we de spullen geven en het resterende geld gaan we gebruiken voor nieuwe kasten voor de klassen, want die vallen van ellende uit elkaar.

Nou, heel veel lange verhalen en veel nieuwe foto’s…dat was wel even nodig dachten we….

We missen jullie allemaal, maar komen al snel weer terug...wat wij eigenlijk helemaal niet leuk vinden! Maar we komen hier zeker terug...

• 14 Mei 2007 - 22:04

Hannah:

Lieve kinders!

Wat een enorme verhalen weer.. was een tijdje stil, maar jullie hebben goed je best gedaan.. hahaha!

Love jullie verhalen! Zo te horen hebben jullie flink je best gedaan suriname te verkennen.. te genieten.. en weinig school hahaha

Geniet nog even volop van jullie laatste maandje, en kom dan maar weer snel naar huis! Tis stil in Grunn ;-)

Kusjes!

• 15 Mei 2007 - 06:36

Arjan:

Fantastisch die verhalen en foto's. Alsof we weer een beetje terug zijn!

• 15 Mei 2007 - 09:08

Hannepop:

Hoi meiden!
    Leuke belevenissen zo aan die kant van de aard bol! Ik zit nog lekker in Helsinki, ook met veel regen...Over 8 daagjes vlieg ik terug. De tijd is snel gegaan joh! Maar oost west thuis best he?!! Veel plezier nog even en een dikke kus van Hanneke

• 15 Mei 2007 - 17:14

Irma:

Hey schatjes!

Gaat echt snel nu inderdaad! Mooie foto's weer.. jullie zijn zo blij!!
    Mis jullie wel in grun hoor dus vind het wel gezellig dat jullie er straks weer zijn! Maar geniet nog maar ff goed daar!!!

tot snel lieverds! kusjes!

• 15 Mei 2007 - 17:59

Kevin:

Lieve Mirthe, top man! Mooie verhalen en foto's hoor. Ik zie zelfs Niels op de foto staan. Doe hem de groeten! Veel plezier de komende tijd. xxx Kevin

• 15 Mei 2007 - 18:40

Lonneke:

Hey lieverds!!!

wat een fantastische foto's zeg!! De verhalen kun je later ook allemaal heel hard om lachen. Ik doe wel alvast een cursus fysio, kan ik jullie ruggen masseren als je terug komt. Haha.

Geniet er nog van!!!

KUS KUS KUS KUS
    Lon

• 15 Mei 2007 - 18:45

Ewa Ewa:

Hi nichtje!

Wat zullen jullie alles missen als jullie straks weer terug zijn in NL. De tijd vliegt voorbij zeg...
    En wij moeten jou dit jaar missen op Hemelvaart, huilen!

Wat goed dat jullie die actie zijn begonnen zeg! Bijdrage is onderweg..

Genieten jullie maar goed van de laatste weken, heel veel plezier!!

Liefs Ewa Ewa

• 15 Mei 2007 - 20:34

Sharla:

Popjes!!!

Heel leuk om weer even jullie gelukkige kopjes te zien! Blijheid! Leuke avonturen hoor!

Ik tel al af voor de hereniging met jullie! Nog 26 nachtjes slapen...

Geniet er nog maar volop van!!!

Hou van jullie meisjes...

Dikke kus en knuffels!

• 17 Mei 2007 - 15:08

Oma En Opa Posthoorn:

Dag allemaal!
    Wat fijn weer een bericht van jullie te ontvangen. Met veel plezier gelezen en alle foto's bekeken. Hebben inmiddels ook
    een bijdrage overgemaakt.
    Alles goed in IJhorst. De hartelijke groeten van Annet, Oma en Opa.
    xxxxx

• 20 Mei 2007 - 10:22

Maike:

Oh lieve Sun en Mirt, suri's!!! hahah gister gebeld en mirt je accentje, zo lollig! Ik denk dat jullie moeten aclimatiseren als jullie hier terug zijn. Maar ik ben heel blij dat jullie terug komen, mis jullie. Maar ik weet dat jullie nog willen blijven, dus mag wel nog 3 weken :-) Ga nog maar even heel veel genieten en dan tot straks! 13 juni sta ik op het vliegveld met lalie hoor!! Veel plezier met de leuke belevenissen en feesten en de chillheid! Hou van jullie!! Dikke kussen xx

• 20 Mei 2007 - 15:39

Dirk -Pap V. Marlies:

Sunna, hoe is het? Even een bericht van de Pa van Marlies, die klungel die z'n fototoestel heeft laten natregenen op de trip naar de Reilleyvallen, weet je nog? Kan je het email-adres van jouw Pa doorgeven aan mij? Ik wil graag even contact maken i.v.m. foto's die hij heeft gemaakt voor mij. Mijn emailadres is: d.keuper@planet.nl . Alvast erg bedankt en veel plezier nog voor de resterende dagen in Suriname

• 26 Mei 2007 - 17:51

Floor:

koekies!!! wat leuk allemaal weer jullie verhalen, mis jullie!!!! hele leuke fotos ook... tijd gaat snel he, voor ons ook, bah, maar in de zomer wel weer lekker allemaal samen wiehoeeee!!!! dikke kus lievies en nog heel veel plezier, hou van jullie!!!